Uczestnicy i klienci procesu testowania
Uczestnicy i klienci procesu testowania
W niniejszym artykule przyjżymy się, kto jest potencjalnym uczestnikiem, a kto nabywcą w procesie testowania. W tym celu trzeba odpowiedzieć na następujące pytania:
2 paź 2017
1932
Other articles
Testowanie aplikacji za pomocą JUnit5 i JMock. Część 2
Jak przygotować się do certyfikacji IIBA. Wyzwania i hacki
Testowanie aplikacji za pomocą JUnit5 i Mockito. Część 2
Testowanie aplikacji za pomocą JUnit5 i Mockito. Część 1
Testowanie aplikacji za pomocą JUnit5 i EasyMock. Część 2
Testowanie aplikacji za pomocą JUnit5 i EasyMock. Część 1
Test Driven Development z użyciem JUnit 5. Część 6
Test Driven Development z użyciem JUnit 5. Część 5
Test Driven Development z użyciem JUnit 5. Część 4
Test Driven Development z uzyciem JUnit 5. Czesc 3
W niniejszym artykule przyjżymy się, kto jest potencjalnym uczestnikiem, a kto nabywcą w procesie testowania. W tym celu trzeba odpowiedzieć na następujące pytania:
Czym jest jakość?
W celu zapoznania się ze wszystkimi oczekiwaniami i wymaganiani co do zespołu testowego i jakości produktu, proponuję zrobić krok do tyłu i przyjżeć się samemu pojęciu jakości.
Czym jest jakość? Co można nazwać wysoką jakością? Jakie mamy oczekiwania do wysokojakościowego produktu? Co odróżnia produkt wysokiej jakości od produktu niskiej jakości?
Jakie można wyciągnąć z tego wnioski? Aby osiągnąć wysoką ocenę jakości, trzeba wiedzieć, kto i na podstawie czego wystawia daną ocenę. Tym samym, jeśli chcemy uzyskać jakościowy produkt oprogramowania, to musimy zrozumieć oczekiwania wszystkich uczestników zaangażowanych w wytworzenie i eksploatację danego produktu. Trzeba umieć wspólnie pracować ze wszystkimi uczestnikami i na każdym z etapów procesu wytwórczego.
Jakie są oczekiwania w stosunku do jakości oprogramowania?
Zrozumienie jakości oprogramowania może różnić się między uczestnikami procesu wytwórczego. To samo dotyczy oczekiwań wzgędem zespołu testowego procesu kontroli jakości (QA). Spójrzmy na wszystkie przedstawione wymagania w formie tabeli.
Na których etapach procesu wytwórczego oprogramowania dołączają się testerzy?
Krótka odpowiedź - na wszystkich. Jak już zostało wyjaśnione, zespół testowy współpracuje ze wszystkimi uczestnikami podczas procesu wytwórczego oprogramowania. Jeśli w ramach procesu można wydzielić oddzielne etapy, testerzy są zaangażowani w każdy z etapów.
Rozbicie procesu na różne etapy niekoniecznie oznacza Waterfall. Także w granicach procesu wytwórczego Agile można wydzielić różne rodzaje zadań: analiza i dyskusja o historiach użytkowników, konfiguracja środowiska, debugowanie software'u, demo, przyjęcie funkcjonalności itd.
W procesie wytwórczym oprogramowania można zidentyfikować następujące rodzaje aktywności związane z QA:
Pavel Novikov
Program Manager
- W jaki sposób, na którym etapie i z kim współpracuje zespół testowy w procesie tworzenia oprogramowania?
- Jakich rezultatów oczekują poszczególni uczestnicy procesu wytwórczego od zespołu QA i w jaki sposób to osiągnąć?
Czym jest jakość?
W celu zapoznania się ze wszystkimi oczekiwaniami i wymaganiani co do zespołu testowego i jakości produktu, proponuję zrobić krok do tyłu i przyjżeć się samemu pojęciu jakości.
Czym jest jakość? Co można nazwać wysoką jakością? Jakie mamy oczekiwania do wysokojakościowego produktu? Co odróżnia produkt wysokiej jakości od produktu niskiej jakości?
- Jakość jest bardzo subiektywnym pojęciem. Każdy ma swoją własną definicję jakości, swój własny opis wysokojakościowego produktu.
- Każdy człowiek może uważać ten lub inny przedmiot lub produkt za jakościowy lub niejakościowy, w zależności od swoich potrzeb, wartości i priorytetów. Ta sama rzecz może być jednocześnie uważana za wysokojakościową dla jednej osoby, jak i niskojakościową dla drugiej.
Jakie można wyciągnąć z tego wnioski? Aby osiągnąć wysoką ocenę jakości, trzeba wiedzieć, kto i na podstawie czego wystawia daną ocenę. Tym samym, jeśli chcemy uzyskać jakościowy produkt oprogramowania, to musimy zrozumieć oczekiwania wszystkich uczestników zaangażowanych w wytworzenie i eksploatację danego produktu. Trzeba umieć wspólnie pracować ze wszystkimi uczestnikami i na każdym z etapów procesu wytwórczego.
Jakie są oczekiwania w stosunku do jakości oprogramowania?
Zrozumienie jakości oprogramowania może różnić się między uczestnikami procesu wytwórczego. To samo dotyczy oczekiwań wzgędem zespołu testowego procesu kontroli jakości (QA). Spójrzmy na wszystkie przedstawione wymagania w formie tabeli.
Uczestnicy procesu wytwórczego oprogramowania |
Oczekiwania względem oprogramowania wysokiej jakości |
Oczekiwania względem QA |
Klienci biznesowi |
|
Potwierdzenie wydajności wszystkich nowych funkcji i produktów Sprawdzenie procesów biznesowych |
Analitycy, architekci |
|
Kontrola całokształtu realizacji logiki funkcjonalności, obiektów i metod współdziałania |
Deweloperzy |
|
|
Zewnętrzne zespoły IT |
|
|
Użytkownicy |
|
|
Wsparcie |
|
|
Na których etapach procesu wytwórczego oprogramowania dołączają się testerzy?
Krótka odpowiedź - na wszystkich. Jak już zostało wyjaśnione, zespół testowy współpracuje ze wszystkimi uczestnikami podczas procesu wytwórczego oprogramowania. Jeśli w ramach procesu można wydzielić oddzielne etapy, testerzy są zaangażowani w każdy z etapów.
Rozbicie procesu na różne etapy niekoniecznie oznacza Waterfall. Także w granicach procesu wytwórczego Agile można wydzielić różne rodzaje zadań: analiza i dyskusja o historiach użytkowników, konfiguracja środowiska, debugowanie software'u, demo, przyjęcie funkcjonalności itd.
W procesie wytwórczym oprogramowania można zidentyfikować następujące rodzaje aktywności związane z QA:
- W Waterfall będą to oddzielne etapy/fazy procesu wytwórczego
- W Agile mogą to być różnorodne aktywności w obrębie jednej iteracji
Pavel Novikov
Program Manager