Testowanie dostępności: Zaburzenie rozpoznawania barw (Ślepota barw)

Testowanie dostępności jest jednym z rodzajów testów użyteczności. Jego celem jest zapewnienie, że nasz produkt jest przyjazny i łatwy w użyciu dla użytkowników, w tym dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności i specyficznymi cechami percepcji. Mogą to być problemy z percepcją wzrokową, słyszeniem lub ograniczoną mobilnością rąk. Niestety te osoby są często lekceważone, zaniedbywane.

wrz 11, 2018 2205
Testowanie dostępności jest jednym z rodzajów testów użyteczności. Jego celem jest zapewnienie, że nasz produkt jest przyjazny i łatwy w użyciu dla użytkowników, w tym dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności i specyficznymi cechami percepcji. Mogą to być problemy z percepcją wzrokową, słyszeniem lub ograniczoną mobilnością rąk. Niestety te osoby są często lekceważone, zaniedbywane.

Roważmy na przykład osoby z zaburzeniem rozpoznawania barw (daltonizmem). Jest to dość powszechnie spotykana dysfunkcja. Ślepota barw różnego rodzaju dotyka około 8% mężczyzn i 0,4% kobiet. To całkiem spora liczba!

To oczywiście nie jest niepełnosprawność, ale takie osobliwe widzenie kolorów może utrudniać postrzeganie informacji, a niektóre czynności, takie jak prowadzenie samochodu, mogą sprawiać trudności.

Najczęściej ślepota barw jest genetyczna, ale mogą również istnieć inne przyczyny, takie jak traumy, skutki uboczne niektórych leków albo zmiany związane z wiekiem (starzeniem się organizmu).

testowanie_dostepnosci.png


Istnieje kilka typów zaburzenia rozpoznawania barw.

Achromatopsja - jest to całkowita ślepota barwna, występuje bardzo rzadko - mniej więcej 1 na 10 000 osób!

Najbardziej powszechnym typem jest deuteranopia (tzw. daltonizm), która dotyka w przybiżeniu 5-6% mężczyzn i w przybliżeniu 0.3-0.4% kobiet. Jest to zmniejszona wrażliwość na zielone światło, nierozpoznawanie tej barwy i niekiedy mylenie jej z czerwoną. Inne niedobory koloru, takie jak wrażliwość na czerwone i zielone światło - protanomalia, protanopia i deuteranopia - występują w przybliżeniu u 1 na 100 mężczyzn i u 1 na 1000 kobiet.

Występują również zaburzenia percepcji niebiesko-fioletowych kolorów - tritanomalia i tritanopia, które dotykają mniej niż 1% mężczyzn i kobiet. W tym przypadku występowanie nie zależy od płci, ponieważ ten rodzaj ślepoty barw spowodowany jest mutacjami w chromosomie 7.

Wygląda to na bardzo skomplikowane prawda? Co możesz zrobić, aby Twój produkt był przyjazny dla użytkownika i zrozumiały dla osób z wadami wzroku?

Potrzebujesz przestrzegać dwóch prostych zasad:

1. Kolor nie powinien być jedynym sposobem przekazywania informacji.

Jeśli używasz kolorów do wyświetlania - powiedzmy - statusu, powinieneś powielić tą informację również w inny sposób - kształty, ikony lub komentarze tekstowe. Oto przykład statusów na Skype:

Testowanie_dostepnosci_kolor.jpg


2. Duży kontrast.

Większy kontrast przyczynia się do lepszej widoczności kontrolek i tekstu nawet dla osób, które nie są w stanie rozpoznać określonych kombinacji kolorów.

Istnieje doskonałe narzędzie do testowania witryn internetowych w celu sprawdzenia dostępności dla osób z różnymi rodzajami ślepoty barw: Color Blind Web Page Filter.

Wystarczy wpisać adres URL i wybrać filtr kolorów:

testowanie_dostepnosci_duzy_kontrast.jpg



Uwaga! Jeśli klikniesz link do innej strony, otworzy się on w normalnym widoku. Jeśli chcesz przetestować kilka stron, wpisz po kolei adres URL każdego z nich.

Ten prosty i szybki test pomoże Ci łatwo zidentyfikować problemy z dostępnością strony internetowej.

Jeśli chcesz zmniejszyć liczbę testów, możesz użyć tylko trzech filtrów: deuteranopii, protanopii i tritanopii. Są to najbardziej wyraziste postaci ślepoty barw (z wyjątkiem bardzo rzadkich wizji monochromatycznych). Osoby z innymi formami niedostatków percepcji kolorów mogą zobaczyć więcej odcieni, a jeśli twoje elementy sterujące interfejsu użytkownika są wystarczająco widoczne z tymi trzema filtrami, wtedy będą wyświetlane poprawnie także dla innych.

Victoria Slinyavchuk
Consultant on Software Testing

Udostępnij


Masz jeszcze jakieś pytania?
Skontaktuj się z nami
Thank you.
Your request has been received.